Skarby Luwru — dzieła, które musisz zobaczyć! Część III
Paryż… miejsce, gdzie łączy się ze sobą niesamowicie wiele światów. Przybywają tam setki tysięcy turystów z całego świata, w tym również wszechstronnie utalentowani artyści. Trudno byłoby się temu dziwić. W końcu to francuskie miasto to jedno z tych miejsc, które same w sobie stanowią niezwykłą inspirację. Niepowtarzalna atmosfera, jaka panuje w w tej metropolii pozostaje wręcz hipnotyzująca. Całości tego nieprzeciętnego obrazu dopełnia fakt, iż mieszkańcy Paryża najczęściej sami stanowią małe dzieła sztuki. Wszak to właśnie w tej części Francji narodziła się moda. Paryżanie mają więc wyczucie stylu po prostu we krwi.
Wróćmy jednak do wątku, który kontynuuje przez cały listopad na moim blogu. Konkretnie mam na myśli Luwr i znajdujące się w nim skarby. To muzeum jest domem dla wielu wybitnie pięknych i wartościowych rzeźb, obrazów olejnych oraz innych przedmiotów stanowiących dziedzictwo całego świata. Obiekt jest ogromny, przez co pogubienie się w nim nie jest szczególnie ciężkie. Z tego też względu doskonałym pomysłem jest stworzenie listy dzieł sztuki, które chciałoby się zobaczyć i wyruszenie do Luwru dopiero z taką właśnie wiedzą. Doskonale wiem, jak wymagające jest to zadanie. Dlatego też postanowiłem pomóc!

Arcydzieła w Luwrze — Oszust z asem karo
Ten konkretny obraz olejny został namalowany przez wybitnego artystę, Geotges’a de La Toura. Był to francuski malarz, który tworzą w okresie wczesnego baroku. „Oszust z asem karo” powstał najprawdopodobniej między rokiem 1635 a 1640. Obecnie praca ta znajduje się w najbardziej znanym spośród paryskich muzeów, czyli w Luwrze.
Na płótnie widzimy cztery osoby w wyraźnie drogich odzieniach — jest to dwóch mężczyzn i dwie kobiety. Grają oni w karcianą grę hazardową. Widzimy tam także tytułowego oszusta, który wyciąga spod paska asa karo.
Śmierć Sardanapala — obraz robiący ogromne wrażenie
Eugene Delacroix niewątpliwie miał ogromny talent. Jego obraz „Śmierć Sardanapala” został wcielony do kolekcji w Luwrze, co stanowi w tym przypadku ogromne wyróżnienie.
Tytułowy Sardanapal był ostatnim królem Asyrii. Tak przynajmniej wynika z relacji greckiego pisarza Ktezjasza pochodzącego z Knidos. Elementem dominującym na tym obrazie olejnym jest potężne łoże, o które oparta jest konkubina Sardanapala. Zdaje się ona błagać o miłosierdzie. Jest to o tyle dramatyczne, że dookoła rozgrywa się istna rzeź.
Widzimy tam śmierć młodej dziewczyny, jaka zostaje zamordowana przez jednego z wojowników. Patrząc na zaprezentowane na płótnie wydarzenia, można odnieść wrażenie, iż sami znajdujemy się grześ pośrodku tego zgiełku.
Leonardo da Vinci i jego La Belle Ferroniere
La Belle Ferroniere to obraz olejny, który przypisuje się Leonardowi da Vinci’emu. Ten włoski artysta to niekwestionowany ojciec renesansu. Na płótnie prawdopodobnie widzimy piękną Lucrezię Crivelli, która była wieloletnią kochanką niejakiego Ludovica Sforzy.
Co ciekawe, malarz dołożył wszelkich starań, aby ukazać powierzchowność tej urodziwiej modelki. Jednocześnie widoczna jest tam próba zaprezentowania cech jej charakteru. Patrząc na ten portret można odnieść wrażenie, iż Lucrezja jest damą skromną i powściągliwą. Podkreśleniem tych cech jest jej lekko pochylona głowa i wzrok delikatnie zwrócony ku górze.
Jeśli chodzi o arcydzieła w Luwrze, to ten konkretny obraz olejny zdecydowanie jest jednym z tych, których nie wolno ominąć. To kunszt w czystej postaci. Aż dziwny wydaje się fakt, iż dzieło to nie jest zrównane pod względem wartości ze znaną na całym świecie Mona Lisą.

Śmierć Marii, czyli niesamowity obraz olejny Caravaggia
Ten obraz olejny znany jest pod dwoma tytułami — Śmierć Marii lub Zaśnięcie Marii. Powstał on w 1601 roku, a za jego stworzenie odpowiedzialny był artysta włoskiego pochodzenia, czyli oddany założeniom baroku, Caravaggio.
Płótno zostało nasycone barwami na zlecenie karmelitów bosych, którzy otrzymali od ówczesnego papieża, Klemensa VIII, kościół Santa Maria della Scala in Trastevere.
Technika wykonania to olej na płótnie, a rozmiar obrazu jest równy 369 cm na 245 cm. Obecnie można podziwiać go w paryskim Luwrze.
Warto wspomnieć, że Caravaggio malując ten obraz olejny inspirował się apokryficzny, utworem o Złotej legendzie. Opisano tam dzień śmierci Marii. Wcześniej apostołowie rozproszyli się po całym świecie. Jednak w tym dniu udało im się wspólnie zgromadzić wokół łoża tej wyjątkowej kobiety.

Jan Chrzciciel, znany również jako Jan Baptysta
To kolejny niezwykły obraz olejny Leonarda da Vinci. Powstał on w latach 1513-1516. Artysta podczas przygotowań do tej realizacji wykonał naprawdę wiele szkiców. Do dziś zachowało się kilka spośród nich. Najbardziej znanym jest „Jan Chrzciciel w wieku młodzieńczym”.
Trzeba tutaj zaznaczyć, że z całą pewnością nie jest łatwym zadaniem przekazanie sensu tego dzieła. Znajdującej się na nim elementy częściowo nawiązują do tradycyjnej ikonografii. Jednocześnie inne z nich zupełnie temu przeczą.